Melyek lehetnek a stressz testi, érzelmi, mentális és viselkedésbeli jelei?

575
HOZZÁSZÓLÁS:

Biztos, hogy mindig azt „kell” tennünk, amit helyesnek gondolunk? Való igaz, egy üzleti tárgyaláson vagy egy megbeszélésen már azzal jó benyomást keltünk, ha pontosan érkezünk. Egy váratlan közlekedési dugóért vagy a vonat késéséért azonban nem vállalhatjuk a felelősséget. Sokkal jobb elkésni néhány percet, de nyugodtan és kiegyensúlyozottan viselkedni, mint idóben, de feszülten és fejfájósan érkezni.

Gondoljuk végig még egyszer az életünket irányító „kell”-eket, és igyekezzünk átformálni őket. Például ahelyett, hogy folyton azt hajtogatnánk, „mindig pontosnak kell lennem”, mondogassuk inkább azt, hogy „ha jobban szervezem az életem, akkor sosem fogok elkésni”. Ha rajtunk kívül álló dolgok miatt nem sikerül időben érkeznünk, ne essünk pánikba, ne mérgelődjünk és ne aggodalmaskodjunk. Inkább telefonáljunk oda, hogy később érkezünk: ezzel egyrészt ismét urai leszünk a helyzetnek, másrészt megnyugtatjuk magunkat, így összeszedetten és kiegyensúlyozottan viselkedhetünk.

Korai figyelmeztető jelek

A stressz mibenlétét nem könnyű meghatározni. Az alábbiakból kiolvashatjuk, melyek a stressz leggyakoribb tünetei. A szimptómákat négy csoportba sorolhatjuk:

  • testi,
  • érzelmi,
  • mentális
  • és viselkedésbeli jelek.

Amikor saját stressz-szintje növekedik, tapasztalhatja a tünetek egy részének jelentkezését. Szinte minden nehezebb élethelyzetben gyanús előjelek bukkannak fel. Például van, aki rendszeresen kiütéses lesz, esetleg elveszíti az étvágyát, émelyeg vagy éppen nehezen alszik el, és nyugtalan az álma, amikor ideges. Ezekkel a kellemetlen tünetekkel legtöbbször együtt lehet élni, ám eközben tudatában kell lennünk annak, hogy testi és lelki szempontból is nyomás nehezedik ránk.

Ha azonosítani tudjuk ezeket a korai jelzéseket, megelőzhetjük a súlyosabb tünetek kialakulását. Az aktív és a passzív pihenés időtartamának megnövelésével a kezdeti problémák visszaszoríthatók vagy teljesen megszüntethetők.

Számoljuk össze, hány tünetet veszünk észre magunkon, akár folyamatosan, akár időnként visszatérően. Ne feledjük, hogy a stresszre olyan jelek is utalhatnak, amelyeket eddig más problémának tulajdonítottunk (pl. fáradékonyság, aluszékonyság, ingerlékenység, viszketegség, impotencia stb.).

Azokat a tüneteket is vegyük figyelembe, amelyek magyarázata egyértelmű (pl. azért vannak emésztési zavaraink, mert rendszertelenül étkezünk, vagy azért fáj a fejünk, mert nincs elég fény az irodában), ugyanis ezek – ha áttételesen is – ugyancsak kapcsolatban állhatnak a stresszel.

Testi jelek

  • Egyre gyakoribb és egyre súlyosabb fejfájás a nehéz helyzetekben.
  • A nyakon, háton és a vállon jelentkező izomfeszülés a stressz egyik korai tünete.
  • A bőr különösen érzékeny a stresszre. A bőrszárazság, a pattanások vagy a viszketés ilyenkor nagyon gyakoriak.
  • A gyomorbántalmak (émelygés, emésztési zavar, fekély stb.) sokszor a stresszre vezethetők vissza.
  • A szívdobogás és a mellkasi fájdalmak gyakori stressztünetek.

Érzelmi jelek

  • A nehéz helyzetekben sokan ingerlékenyek lesznek.
  • A stresszből eredő lehangoltság és depresszió az egész életszemléletünke rányomja bélyegét.
  • Ha nem tudunk megbirkózni a velünk szemben támasztott követelményekkel, annak gyakran az önbizalom és az önbecsülés elvesztése a következménye.
  • Ha az életünk tele van feszültséggel, kimerültnek és fásultnak érezhetjük magunkat.
  • A stressz gyakran váltja ki az elidegenedés érzését.

Viselkedésbeli jelek

  • A koncentrálóképesség romlása gyakori tünete annak, hogy túl sok dolog jár a fejünkben.
  • A döntésképtelenség – akár jelentéktelen ügyekben is – a stressz egyik legjellemzőbb tünete.
  • A stressz rontja a memóriát. Ilyenkor olyan Információk sem jutnak eszünkbe, amelyeket korábban esetleg mindennap használtunk.
  • A stressz az értékítéletre Is rossz hatással lehet: ilyenkor rossz döntéseket hozunk és gyakrabban hibázunk.
  • A negatív énkép annak a jele, hogy nem tudunk megküzdeni a ránk nehezedő problémákkal, ezért tovább romlik a teljesítményünk.
  • Az alvászavarok biztos jelel annak, hogy a stressz állandó szereplője az életünknek.
  • Sokan azzal igyekeznek eliensóiyozni az őket ért stresszt, hogy a szokásosnál többet dohányoznak vagy isznak.
  • A szexuális érdeklődés csökkenése gyakori tünete a stressznek.
  • A családtagjaink, barátaink vagy munkahelyi ismerőseink elhanyagolása a stressz egyik legbiztosabb jele.
  • Legtöbbször a stressz számlájára írható az is, ha nehezünkre esik a kikapcsolódás vagy képtelenek vagyunk egy helyben maradni.

TEGYEN A STRESSZ ELLEN!

  • Amennyiben tudatosítjuk magunkban a problémáinkat, már félig nyert ügyünk van.
  • Alaposan gondoljuk végig az életünket.
  • Igyekezzünk minél hamarabb felismerni a stressz tüneteit és okait.
  • Tegyünk meg mindent a stressz kiváltó okainak megszüntetése vagy legalább csökkentése érdekében.
575
HOZZÁSZÓLÁS:
loading...
loading...

Hozzászólások |

Összesen eddig
0

És te mit gondolsz erről?
Neked mi a véleményed a témáról?

Szólj hozzá

| Mondd el a véleményed

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

 

<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Válogatott készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
<strong>Válogatott</strong> készítmények a gyomor + a bélrendszer problémái esetén!
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Login



Elfelejtette jelszavát?
Regisztráció! [ bezár ]
Miért jó ha regisztrál?

Első kézből értesülhet új terápiákról gyógymódokról!

Első kézből értesülhet akciós vásárlási ajánlatokról!

Felhasználó létrehozása!



Már regisztrált? Jelentkezzen be! [ bezár ]

Elfelejtette jelszavát?


[ bezár ]